Życie jest jak pudełko czekoladek…

„Życie jest jak pudełko czekoladek – nigdy nie wiesz, co Ci się trafi”. – Forrest Gump

7 lipca to data, którą wszyscy miłośnicy czekolady powinni zaznaczyć w swoich kalendarzach. Ten dzień został uznany za datę przywiezienia ziaren kakaowca do Europy. 

Z definicji czekolada to wyrób cukierniczy z miazgi kakaowej, tłuszczu, środka słodzącego i innych dodatków, np. orzechów. Nie brzmi to zachęcająco, ale większość z nas ją uwielbia…

Czekolada uznawana jest za królową słodyczy i za jeden z najpopularniejszych na świecie przysmaków… zarówno wśród dzieci jak i dorosłych. 

Spożywana w rozsądnych ilościach nie musi być wrogiem a odpowiednio wkomponowana w codzienny jadłospis może przynieść wiele korzyści zdrowotnych. Ważna jest jednak ilość oraz rodzaj spożywanej czekolady. Najłatwiej podzielić ją w zależności od procentowej zawartości składników odżywczych: 

  • Gorzka – zawiera minimum 70% miazgi kakaowej. Jest uznawana za najbardziej wartościową dzięki wysokiej zawartości kakao i małej ilości cukru.
  • Deserowa – zawiera od 30 do 70% miazgi kakaowej.
  • Mleczna – zawiera maksymalnie 50% miazgi kakaowej.
  • Biała – nie zawiera miazgi kakaowej. Składa się z tłuszczu kakaowego (do 33%), cukru, mleka, a czasem i śmietany.

Czekolada, zwłaszcza ciemna, ma wiele korzyści zdrowotnych, które mogą zaskoczyć wielu jej miłośników. Oto niektóre z nich:

  • Antyoksydanty: Ciemna czekolada jest bogata w antyoksydanty, takie jak flawonoidy, które pomagają w walce z wolnymi rodnikami i mogą zmniejszać ryzyko wystąpienia wielu chorób.
  • Zdrowie serca: Badania pokazują, że regularne spożywanie gorzkiej czekolady może obniżać ciśnienie krwi, poprawiać krążenie i zmniejszać ryzyko chorób serca. Czekolada zmniejsza również ryzyko zakrzepów, które mogą doprowadzić do udaru mózgu lub zawału.
  • Poprawa nastroju: Czekolada stymuluje produkcję endorfin, hormonów szczęścia, co może poprawiać nastrój i redukować stres.
  • Zdrowie mózgu: Flawonoidy zawarte w czekoladzie mogą poprawiać funkcje poznawcze i pamięć, a także chronić przed chorobami neurodegeneracyjnymi.

Święto Czekolady, to doskonała okazja, by rozkoszować się jednym z najbardziej uwielbianych smakołyków na świecie. Mamy dla Was idealny przepis na FIT BLOK CZEKOLADOWY, żeby świętować dzisiejszy dzień.

FIT BLOK CZEKOLADOWY 

SKŁADNIKI:

– fasola biała, konserwowa – 480g 

– czekolada gorzka – 150g

– masło orzechowe – 125g

– kakao prawdziwe – 30g

– miód – 70g 

– erytrytol – 80g

– herbatniki bez cukru – 70g 

– orzechy laskowe – 45g

– sól – 0,5 (szczypta)

PRZYGOTOWANIE:

Fasolę dokładnie wypłukać z zalewy. Czekoladę rozpuścić w kąpieli wodnej. Fasolę, rozpuszczoną czekoladę, kakao, sól, miód, erytrytol i masło orzechowe umieścić w misce blendera. Zblendować na gładką masę. Herbatniki lekko pokruszyć a orzechy pokroić na połówki. Następnie dodać je do masy i wymieszać. Foremkę wyłożyć papierem do pieczenia i wylać do niej masę, wyrównać. Wstawić do lodówki (najlepiej na 24 godziny).

Smacznego !

Podziel się z innymi